Tasarımlar Yoluyla Anlamak - UbD

Ögrencinin Tasarimlarla Anlamasi-UbD güçlü planlama çatisidir. Ögretmenler ögretecekleri konulari bireysel olarak planlayabilirler. Ögretmen, planlarini ve derslerini odaklayabilir. Yüzeysel bilgi disinda konunun anlasildigina dair kanitlar sunar. Çogu ögretmen UbD'yi ilginç bulur çünkü hem ögrenciler faaliyet ve degerlendirme sürecine daha fazla katilir, hem de ögretmen konuyla ilgili önemli noktalar üzerinde durur.
UbD az müfredat yazmak ve daha çok nasil ögretecegini düsünmek üzerine kurulmustur.
Ezbercilik veya tekrar degil. "Bizim için ne anlam ifade ediyor?"a yanittir. UbD ögrenilenleri gelistirip bunlari sadece sinifta degil, hayat boyu nasil hatirlarim mantigina sahip.
UbD, sondan basa dogru tasarimla planlama çerçevesine dayali. Baska bir deyisle, bir ünite tasarlarken önce ögrencinin ünitenin sonunda bilip anlamasini istedigimiz bilgiyi belirliyoruz. Fise takip döküm almak yaklasimi yerine bu bir düsünme biçimi. Farkli yaklasip üniteyi neden farkli tasarliyorum? Amacim ne? Amacima ulasmak için en iyi yol ne diye düsünmek.
Ögrencinin Tasarimlarla Anlamasi'nda üç asama vardir. Birinci asamada anlamayi kalici kilmak - temel sorularla. Böylelikle ögretmenler ulasilmak istenen sonuçlari belirler. Ikinci asama ögretmen anlasilir temel sorular sorar. Cevaplarla ögrencinin anladigini gösteren veriler kabul edilir kanitlari belirlenir. Ögretmenler üçüncü asamada ögrenme deneyimlerini planlar ve hayata geçirir.
Ögrencinin basarisi anlama seviyesine baglidir. UbD ile ögrenciler ünite sonunda ögrediklerini, kendilerine özgü biçimde sinif disina, dünyaya tasiyabilirler.
Sinifta ögrettiginiz bazi seyleri bilmek 40 gün boyunca önemlidir. Bazi seyleri bilmek ve hatirlamak 40 ay boyunca önemli. Bazi seyleri bilmek, yapmak ve anlamak ise 40 yil boyunca önemli. Çogu geleneksel okul 40 gün ve 40 ay kuralina odaklaniyor. Tarih ezberlemek 40 gün kuralina iyi bir örnek. 40 ay, daha ziyade matematik ve cebir becerileri için geçerli. 40 yil olgusu ise egitimin disinda birakilmis. UbD'nin en önemli ve temel parçasi. UbD'yi egitimde güçlü kilan yönü 40 yil olgusu. Artik farkli düsünüyoruz. Bugün matematik ögrenen bir ögrencinin 40 yil sonra da biliyor olmasi, anlamasi, ve yapabilmesinde önemli olacak.
Tasarimini kalitesi için planlama sürecinde UbD'nin etraflica anlasilmasi için ögrencinin tasarimlarla anlamasi çerçevesinde ögretmenler sorar; "Ögrenciler ne anlamali?" "Anlamanin kabul edilir kaniti nedir? Ögrenme aktiviteleri nasil organize edilecek?"
Ögretmen "Bugün ne ögretecegim?" yerine "Hangi sinif içi aktivite ögrenciyi sürece katar ve amacima ulasmami saglar?" diye sordugunda. UbD ilkelerinin hayata geçtigini görürüz.


   
Ad Soyad :
Telefon: